Casus: aantreffen open deur

Afbeelding ter illustratie. (bron: politie.nl)

Als beveiligingsbedrijf vinden wij het belangrijk dat ook de directe omgeving waarin onze klanten gevestigd zijn veiliger wordt. Wanneer onze surveillanten bij onze klanten langsgaan voor een controleronde of voor een inbraakalarm rijden wij altijd een extra blokje rond in de omgeving na afloop van de werkzaamheden bij de klant. Hierdoor zijn onze surveillanten in staat om veiligheidsrisico’s in de omgeving, of van andere bedrijven waar te nemen en daarop te handelen. Zo werken we vanuit onze maatschappelijke betrokkenheid mee aan een nóg veiligere omgeving.

Casus en procedure

Afgelopen weekend trof één van onze surveillanten bij een bedrijfspand in Etten-Leur een nooddeur aan de zijkant van het pand volledig open aan. Op het moment van constateren is het eerst zaak om te controleren of er een inbraak gaande is of gaande is geweest. In dit geval bleek er geen sprake van braakschade maar eerder van een vergeten af te sluiten deur. Maar ook in dit geval willen we er graag zeker van zijn dat er geen onbevoegden in het pand aanwezig zijn. Aangezien het bedrijfspand in kwestie geen klant is zullen wij het pand ook niet betreden, in plaats daarvan proberen we in vrijwel alle gevallen een sleutelhouder te contacteren.

Dit leek een gemakkelijke zaak te gaan worden daar er op de voordeur een sticker zat van een Particuliere Alarm Centrale (PAC). Na het verhaal te hebben uitgelegd en de adresgegevens van het pand te hebben doorgegeven meldde de centralist dat genoemde adres geen klant meer was bij hen. Zorg er als ondernemer altijd voor dat je bij een eventuele overstap deze stickers wisselt voor de nieuwe, dat is voor hulpdiensten of voor derden een handig hulpmiddel om een sleutelhouder te laten waarschuwen.

Uiteindelijk hebben we de politie in kennis gesteld welke ter plaatse het gehele pand hebben gecontroleerd op de eventuele aanwezigheid van onbevoegden. Omdat er verder geen sporen van braak zijn geconstateerd is er voor gekozen om de deur te sluiten (deze is van buitenaf niet te openen).

Van deze bevindingen laten wij op locatie altijd een notitie achter en proberen altijd nog even in contact te komen met het bedrijf om dit onder de aandacht te brengen en hen van gepast advies te voorzien.

Risico’s en maatregelen

Mocht op een later moment alsnog blijken dat er goederen zijn ontvreemd daar een eventuele dief gebruik heeft gemaakt van de open nooddeur, dan zal de verzekeraar in de meeste gevallen nagenoeg niets uitkeren, dat kan een flinke domper zijn voor u als ondernemer.

Tips:

  • Zorg dat u een verantwoordelijke persoon binnen het bedrijf hebt aangesteld voor het lopen van een sluitronde, dit verkleint tevens vele andere veiligheidsrisico’s waaronder insluiping en de kans op brand.
  • Sluit nooddeuren na werktijd af met extra balk. (nooddeuren zijn een gevoelig punt en enorm in trek bij inbrekers)
  • Inbraakalarm op de nooddeur. (In niet alle situaties is het verplicht om de nooddeur elektronisch te beveiligen, een tip is het wel, u kunt het alarm niet inschakelen als de deur open staat)
  • 24-uurs alarm op nooddeuren. (Zeker in grotere bedrijfspanden geen overbodige luxe, u voorkomt hiermee dat nooddeuren onnodig worden geopend en verminderd tevens het risico op interne diefstal)

Gratis veiligheidsaudit

Wij bieden bedrijven een gratis veiligheidsaudit aan en lopen samen met de ondernemer een aantal essentiële veiligheidszaken na, hierbij maken we inzichtelijk welke risico’s men eventueel loopt en welke maatregelen van organisatorische of technische aard ze daarin zelf kunnen treffen. Bent u benieuwd naar onze veiligheidsaudit? Bel ons op 076- 887 97 34 of mail naar info@coriansecurity.nl om uw afspraak in te plannen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *